آریا بانو

آخرين مطالب

از برندهای اول دنیا چه خودروهایی وارد می‌ شوند؟ | پرونده ورود خودروهای اروپایی بسته شد اقتصادي

از برندهای اول دنیا چه خودروهایی وارد می‌ شوند؟ | پرونده ورود خودروهای اروپایی بسته شد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - طرح واردات خودرو بعد از یک‌سال از طرح به آیین‌نامه و از آیین‌نامه به مرحله اجرا رسید و حالا شرکت‌هایی که توانسته‌اند از وزارت صمت مجوز واردات بگیرند، اسامی خودروهای انتخابی خود را اعلام کرده‌اند. 
به گزارش همشهری آنلاین، طرح واردات خودرو بعد از یک‌سال از طرح به آیین‌نامه و از آیین‌نامه به مرحله اجرا رسید و حالا شرکت‌هایی که توانسته‌اند از وزارت صمت مجوز واردات بگیرند، اسامی خودروهای انتخابی خود را اعلام کرده‌اند.
به‌گفته سخنگوی وزارت صمت، خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا ‌آی‌10، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی‌اس‌35، ‌ام‌جی‌3 و ‌ام‌جی‌6، سیتروئن‌3 و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی هستند که قرار است به کشور وارد شوند.
انتشار اسامی این خودروها که همگی در محدوده قیمت 10هزار دلاری قرار دارند، واکنش‌هایی را به‌دنبال داشته است. عده‌ای از کارشناسان به قدیمی‌ بودن خودروهای معرفی‌ شده اشاره می‌کنند و معتقدند واردات خودروهای قدیمی که امروز هم در خیابان‌های ایران در حال تردد هستند، تنوعی را در بازار خودرو کشور باعث نمی‌شود. این انتقاد در حالی مطرح می‌شود که محدوده قیمت 10 تا 20هزار دلاری تعیین شده در آیین‌نامه واردات، با تمرکز بر خودروهای زیر 10هزار دلاری، عملا انتخاب چندانی برای واردکنندگان باقی نمی‌گذارد.
اروپایی‌ها، آری یا خیر؟
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره اینکه واردکنندگان چه انتخاب‌هایی می‌توانند از میان برندهای مطرح دنیا داشته باشند، به همشهری گفت: با توجه به شرایط موجود بعید می‌دانم بتوانیم از برندهای اول دنیا خودرو وارد کنیم.
مهدی دادفر افزود: از برندهای اول دنیا شاید فقط «هیوندای آی10» را کرمان‌خودرو بتواند وارد کند و «میتسوبیشی میراژ» را آرین خودرو. البته شاید بتوانیم «هیوندای اکسنت» را هم وارد کنیم اما انتخاب دیگری از بین برندهای مطرح نخواهیم داشت.
او درباره احتمال واردات خودروهای اروپایی گفت: از محصولات رنو و سیتروئن صحبت شده اما من بسیار بعید می‌دانم بتوانیم چنین انتخابی داشته باشیم و این یک ایراد است.
دادفر در توضیح این مطلب گفت: تحلیل من این است که با توجه به اتفاقات اخیر و دستگیری برخی از افرادی که طبق اعلام مراکز رسمی جاسوس فرانسه بودند و در تلویزیون هم اعترافاتی درخصوص صنعت خودروی ایران داشته‌اند، بعید می‌دانم که سیتروئن و رنو و پژو با وجود علاقه‌مندی بسیار زیاد برای ورود به ایران، اصولا بتوانند به این وادی وارد شوند.
او افزود: رنو و پژو با مشکل شدیدی در بازار روسیه مواجه شده‌اند و تولید خودروی سالانه آنها از سالانه 600 تا 700هزار دستگاه به 50هزار دستگاه رسیده، لذا این دو شرکت بسیار علاقه‌مندند که به بازار ایران وارد شوند اما باید بدانیم در شرایط کنونی، مسائل سیاسی در این زمینه تعیین‌کننده است.
چه خودروهای دیگری می‌توانند وارد شوند؟
محدوده قیمت زیر 20هزار دلار برای واردات خودرو یکی از انتقادهای کارشناسان بازار به آیین‌نامه واردات است که معتقدند این خودروها به لحاظ کیفی انتخاب‌های مطلوبی نیستند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره قیمت کنونی خودروهای استاندارد دنیا گفت: در جهان به‌ویژه بعد از کرونا قیمت خودرو افزایش داشته و تولید به‌طور کلی با کاهش همراه بوده است.
دادفر حداقل افزایش قیمت خودرو در 2سال اخیر را 3 تا 4هزار دلار اعلام کرد و با اشاره به افزایش مدت‌زمان تحویل خودرو به نمایندگی‌ها در اروپا، افزود: باید به این نکته توجه داشت که رنج خودرو متوسطی که استاندارد 85گانه ما را هم پاس کند و تکنولوژی روز داشته باشد (به جز خودروهای چینی) حداقل 25 تا 30هزار دلار است و کمتر از این خودرو دارای تکنولوژی روز نخواهد بود، کمااینکه زمانی شرکت سایپا، کیا سراتو تولید می‌کرد اما اگر آن را کنار کیا سراتو وارداتی می‌گذاشتید، تفاوت از زمین تا آسمان بود. لذا حتی در مونتاژ هم اختلاف کیفیت بسیار زیاد است و اینکه حالا تازه ما به خرید ماشین‌های 10هزار دلاری می‌رویم اگرچه قدم مثبتی است اما گرهی از بازار خودروی ما باز نمی‌کند.
دادفر تعیین محدوده قیمت زیر 20هزار دلاری برای واردات خودرو را آسیب‌زا دانست و افزود: یکی از پیامدهای این محدودیت، حذف خودروهای شاسی‌بلند از دایره انتخاب برای واردات و در نتیجه افزایش قیمت این خودروها ازجمله راوفور، اوتلندر، سانتافه و توسان در بازار خواهد بود، این در حالی است که خودروهای وارداتی پاسخ قشری از جامعه را که ماشین خارجی به‌روز و ایمن می‌خواهند، نخواهد داد.
تأثیر واردات بر بازار
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه کل خودروهای وارداتی با فرض اینکه همگی 10هزار دلاری باشند، نهایتا 100هزار دستگاه خواهد بود، این رقم را برای بازار یک میلیون و 500هزار دستگاهی ایران ناچیز دانست و افزود: در خوش‌بینانه‌ترین حالت و در شرایطی که خودروها همگی 10هزار دلاری باشند و دولت هم هیچ مالیات و عوارض و تعرفه‌ای از واردکننده دریافت نکند و بگوید فقط خودرو وارد کنید و بفروشید، قیمت خودروهای وارداتی با دلار و یورو قیمت امروز، حداقل 330میلیون تومان خواهد بود. یعنی اگر حتی شرکت‌ها سود هم دریافت نکنند، باز قیمت خودروها زیر 330میلیون تومان نیست و اینکه تصور کنیم این واردات کمر بازار را خواهد شکست، تصور بی‌جایی است.
کدام تکنولوژی قرار است وارد شود؟
این کارشناس با اشاره به اینکه در سال‌94 شرکت‌هایی به نام نمایندگی با شخصیت حقوقی فعالیت داشتند و با وجود محدودیت واردات بالای 40هزار دلار و بالای 2500سی‌سی، بازاری تقریبا مطلوب وجود داشت، افزود: الان نه‌تنها محدودیت مالی افزایش یافته بلکه دولت به تولیدکننده‌ها اجازه واردات داده و عملا جایگاه تجار و بخش خصوصی را در این حوزه نادیده گرفته و امکان انتخاب مطلوب نیز وجود ندارد. این در حالی است که دولت اصرار دارد همراه خودروهای وارداتی، انتقال تکنولوژی صورت گیرد اما خودروهای دارای این رنج قیمت هیچ تکنولوژی خاصی برای تزریق به صنعت خودرو کشور ندارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1187111/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهادت یک مامور پلیس در هرمزگان

آبگرفتگی‌ شدید خیابان‌های تبریز در پی بارش‌های اخیر

موبایل‌های دزدی در تهران کجا فروخته می‌شود؟

پرتاب گاز اشک‌آور به سمت پلیس از سوی 2 سارق

چی شد که لاستیک توی آب ترکید!

آپشنی جالب روی سیستم تعلیق خودرو!

تصاویری از طوفان مهیب در اوکلاهاما آمریکا

کندوی عسل خانگی دیده بودین!

وافل خونگی با طعم بیرون

آشنایی با علائم و عوارض بیماری کاوازاکی

برای افراد افسرده نقش درمانگر رو ایفا نکنید

صدای نوزاد هنگامی که با یک درد مواجه است چگونه است؟

خورشید زیبا و طوفانی از پلاسما

هاشمی: خصوصی سازی سرخابی‌‌ها، آرزوی جامعه ورزش بود

شمسایی: اگر برای لحظه‌ای دل مردم را شاد کنیم سرافرازیم

آنچلوتی: می‌خواهیم شبی باور نکردنی خلق کنیم

لُر آرنا تحویل مجموعه خیبر خرم‌آباد شد

زانتی: اینتر نمی‌تواند با لیگ برتری‌ها رقابت کنیم

فینال سرنوشت‌ساز؛ آینده تن‌ هاخ در دستان گواردیولا

وینگر فولاد مقابل استقلال محروم نیست

مهدوی: با احترام به استقلال، پرسپولیس بهتر بازی میکند

خاطره خاص بلینگام؛ این زیدان که می‌گی کی هست

فهرست بایرن هواداران را خوشحال کرد

انیمیشن ایرانی به ایتالیا می‌رود

شوخی سام درخشانی با چهره بهرنگ علوی در «شب‌های مافیا»

نشست تعاملی مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان

اجرای ترانه «بهار» از حسین طاهری بسطامی

4گوشه دنیا/ قتل فجیع کودک 11ساله آمریکایی به دست نامادری حسود

گوناگون/ این جانور خون آشام عاشق میوه است!

طرز تهیه کیک خامه ای خونگی

یک مزیت دیگر آسپرین

مرد مورد علاقه ام از معرفی من به خانواده اش می ترسد

تصمیم جدید درباره مهاجران افغان حاضر در ایران

ویدیویی جدید از optimus ربات شرکتِ Tesla

روایتی متفاوت از مصطفی رحماندوست درباره ننه سرما

تشدید مصدومیت رضایی با اقدام حامدی‌فر

بند جدایی ستاره لایپزیش برای انتقال به بارسا

استقلال از داوری طلبکار شد؛ پنالتی روزبه سوخت!

نیازمند مقابل رنجبری ترشتگن شد

ستاره پرسپولیس آماده انتقام از قطری‌ها

حیرت جوکوویچ و بلینگام؛ چقدر خوبه این مودریچ

کمدی رمانتیک خیال‌انگیز با بازیگری که زود درگذشت

خلف وعده سریالی تلویزیون!

تجلیل سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز از مدیران مدارس شاهد

"پابند الکترونیک" کار دست سارق داد

با سه قلم‌ مواد تو خونه، خودت بستنی درست کن!

خوشمزه ترین تهچین مال کدوم شهره؟

آبی که دو بار جوشیده باشد ضرر دارد؟

با خلاقیت این کلمن بچگانه رو درست کنید

آیا واقعا نوزادها باید بادگلو بزنند؟!